Czołówka Leftovers – Pozostawieni

Intro serialowe stanowi przejście z naszego świata do rzeczywistości serialu. Wprowadza w klimat, służy utrwaleniu wizerunku całości. Wystarczy kilkanaście sekund by w umiejętny sposób zaprosić widza do wykreowanej przestrzeni. W Pozostawionych twórcy prowadzą nas do katedry – miejsca sacrum, syntetyzującego czas i przestrzeń. Z poszczególnymi kadrami w mistyczny sposób koresponduje poruszająca muzyka Maxa Richtera.

Obserwujemy obrazy przypominające freski Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej. Poprzez technikę kwadratury ukazano tu pewnego rodzaju apoteozy – wstępowanie do nieba, wynoszenie do świętości. Współczesne postaci odlatują z rąk bliskich, zostawiając ich samych sobie. W serialu nigdy jednoznacznie nie stwierdzono, czy zniknięcie 2% ludzkiej populacji związane jest w jakikolwiek sposób z boską siłą. Autor czołówki przyznał, iż, twórcom chodziło o przekazanie jak największej ilości emocji.

kadr z serialu Leftovers

 Renesansową sztukę dopełnia dynamiczna ścieżka dźwiękowa. Rozpoczyna się głośnym wybuchem perkusji (prawdopodobnie „nagłe odejście” 2% ludzkości). Główną linię melodyczną prowadzą skrzypce. W tle słyszymy chórki, które nadają utworowi wydźwięku sakralnego. Muzyka wprowadza w stan wznoszenia się. Gęstość emocji wzrasta, wyczuwamy nadchodzące apogeum, po którym następuje katharsis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *