Ewangelia wg Pasoliniego

Ewangelia wg (św.) Mateusza reż. Pier Paolo Pasolini

Mel Gibson przedstawił w Pasji Chrystusa jako męczennika, Boga. Scorsese w Ostatnim kuszeniu Chrystusa odnalazł w nim człowieka. Pier Paolo Pasolini przedstawia figurę odmieńca, po części samego siebie (Marię na koniec filmu gra matka Pasoliniego).


Czym wyróżnia się dzieło twórcy „Salo, czyli 120 dni Sodomy”?


Jezus grany jest tu przez naturszczyka, kierowcę ciężarówki. Większość odtwórców ról to z resztą naturszczycy, którzy dosłownie recytują swoje teksty. Wszystko wydaje się być pozbawione emocji. Pasolini buduje je w inny sposób. Poetyckimi zdjęciami, które głównie opierają się na wnikliwej obserwacji twarzy postaci. Poza tym sporo planów totalnych, ewentualnie kamera podąża za Chrystusem. Zmiana następuje pod koniec filmu, gdy zdjęcia zyskują bardziej dokumentalny charakter, ujęcia z ręki sprawiają wrażenie towarzyszenia Jezusowi w jego ostatnich chwilach. Czujemy wręcz obecność tłumu.W ostatnich scenach Pasolini pozbawia Pasję przemocy, (którą np. w okropny sposób wyeksponował Gibson w swoim filmie). Pogłębia to doświadczenie cierpienia, które jeszcze bardziej zyskuje ludzki wymiar.


No i oczywiście muzyka. Sam reżyser przyznał, że wybrał utwory przed kręceniem i pełni ona bardzo ważną funkcję. Co ciekawe możemy usłyszeć zarówno „Pasję wg św. Mateusza” Bacha, „Mszę masońską” Mozarta, rosyjską pieśń ludową czy afroamerykańską. Nadaje to nie tylko sakralnego charakteru, ale też uniwersalności. Też sposób w jaki korzysta z muzyki nie jest przypadkowy i Pasolini świadomie wykorzystuje tu znaczenia intertekstualne.


W wywiadach twórca mówił, iż, mimo że jest osobą niewierzącą, to tęskni za wiarą. Wydaje mi się, że poprzez ten film udało mu się to ukazać, szczególnie ten brak prostej, niewinnej wiary. Tak jak i samotność czy niezrozumienie przez innych, które towarzyszyło mu do końca życia.


Można zobaczyć na cda. Polecam, fanom Pasoliniego, Biblii i nie tylko.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *